De portefeuille die niet leeg geraakt

De immens populaire dienstencheques van Sodexo hebben een ongelooflijke feature: ze geraken nooit op!

Althans, dat zou je denken als je de mail van Sodexo bekijkt, die ik vorige week binnenkreeg. Nadat een prestatie van onze poetsvrouw automatisch was goedgekeurd, kreeg ik een e-mailtje van Sodex, waarin onderaan staat: “U beschikt nu nog over 2 cheques”. Tijd om er 1 van de dagen eens bij te bestellen dacht ik.

Tot ik vandaag de dame van het bureau aan de lijn kreeg, of ik wel wist dat ik 12 cheques achter stond. Euhm, neen dus: ik heb er nog twee in de portefeuille. Klopt dus niet. Probeer even mee te volgen:

  1. Er staan 2 cheques op onze account;
  2. Onze poetsvrouw geeft haar uren via het voice-systeem van Sodexo door. Ze registreert 4 uur.
  3. U verwacht dat onze rekening nu op –2 zou staan, of op 0, met een schuld van 2 cheques? Nope, het systeem stelt vast dat het aantal beschikbare cheques lager ligt dan het aantal aangeboden prestatieuren, en voert dus geen enkele transactie uit. Het systeem stuurt een mail met in de titel “automatische goedkeuring van prestaties” met onderin het aantal beschikbare cheques (nog steeds 2 dus…)
  4. Hetzelfde gebeurt in de weken nadien, tot het agentschap, dat niet betaald werd, aan de alarmbel trekt en bovenstaande aan mij uitlegt.

Heren usability-experts: kan er iemand dit eens gaan uitleggen bij de lieve mensen van Sodexo? Zorg dat je een stevige mond Frans kent, want hun call-center heeft niet door dat er ook Nederlandstaligen van dit systeem gebruik zouden kunnen maken…

One thought on “De portefeuille die niet leeg geraakt

Leave a Reply